Elever med støttebehov i Skanderborg Kommune har bedre trivsel, lavere fravær og kommer oftere i uddannelse og job end i mange andre danske kommuner – også nabokommunerne. Forklaringen er bl.a. en målrettet indsats med fleksible læringsmiljøer og konkrete tiltag som fælles frokost, motion og visuelle samtalekort.
Skanderborg Kommune klarer sig godt, når det gælder om at få elever med særlige behov videre i uddannelse eller job efter folkeskolen.
Det viser en ny undersøgelse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed.
Undersøgelsen ser på de 15 % af eleverne i landet, der har størst risiko for at få brug for specialundervisning eller ekstra støtte i skolen.
Flere kommer videre i Skanderborg
I Skanderborg Kommune er 86,5 % af de mest udsatte elever i gang med uddannelse eller arbejde 15 måneder efter 9. klasse.
Det er en højere andel end landsgennemsnittet på 82,4 %. Kommunernes socioøkonomiske faktorer er med i beregningen.
Resultatet i Skanderborg er også markant bedre end i flere nabo- og omegnskommuner, hvor en større del af eleverne har svært ved at komme videre efter folkeskolen.
- Jeg er glad for, at undersøgelsen bekræfter, at vi gør det godt i vores almen- og specialtilbud. Vores Børne- og Ungepolitik har netop fokus på, at alle børn – uanset udgangspunkt i livet – mødes med omsorg, anerkendelse og passende udfordringer så de opnår følelsen af væredygtighed og trivsel, siger Trine Frengler, formand for Børne- og Ungdomsudvalget.
Fokus på livsduelighed
Undersøgelsen viser også, at elever med støttebehov i Skanderborg Kommune generelt har højere trivsel, lavere fravær og klarer sig bedre fagligt end i mange andre kommuner.
Det skyldes blandt andet en fokuseret indsats, hvor kommunen gennem årene har udviklet stærke specialtilbud, der kombinerer faglig støtte, social trivsel og livsduelighed.
- For nogle børn og unge er de almene tilbud ikke den rigtige ramme. De har brug for et specialtilbud med tæt voksenkontakt og et specielt tilrettelagt læringsmiljø, så de kan opleve at være deltagere i et udviklende og meningsfuldt fællesskab, siger Christian Rotbøl, chef for Børn og Unge i Skanderborg Kommune.
Nye metoder styrker de unges muligheder
I Skanderborg Kommune er nogle specialtilbud forankret på de enkelte skoler, mens andre er selvstændige lokaliteter.
En af dem er Skolen på Finlandsvej, der har 60 elever med autisme, ADHD eller andre særlige behov.
Skolen arbejder målrettet med at skabe et undervisningsmiljø, hvor eleverne føler sig mødt og forstået.
Her tilpasses skoledagen fleksibelt til den enkelte elevs behov, og eleverne får en tryg hverdag med tydelige rammer og støtte til at håndtere udfordringer.
- Vi arbejder med en pædagogik, der ser bag adfærden og møder eleverne, hvor de er. Hos os handler det ikke kun om at undervise, men også om at give eleverne en følelse af ejerskab over deres skolegang og fremtid. Kombinationen af faste rammer, fleksibilitet og forståelse gør en forskel for de unge, siger Morten Holm Rosborg, der er leder af Skolen på Finlandsvej.
Han forklarer, at der er iværksat en række konkrete tiltag på skolen for at støtte elever med særlige behov. Det er for eksempel:
- Morgenmad og fælles frokost: Eleverne starter dagen med et måltid, der styrker både fællesskab og trivsel.
- OCN-realkompetencebeviser: Praktisk orienterede elever får dokumentation på deres færdigheder, f.eks. inden for håndværk eller mekanik.
- GRÅK-forløb: Et bevægelsesbaseret pædagogisk forløb, der kombinerer mentalisering, motion og fællesskab for sårbare unge.
- Konfront: Et digitalt samtaleværktøj, der hjælper elever med at forstå og håndtere bl.a. angst og skolefravær.
- Let’s Visualize Me: Et psyko-edukationsværktøj, der giver elever indsigt i deres egne diagnoser og redskaber til at håndtere dem i hverdagen.
Undersøgelsen af de 15 procent med størst risiko for specialundervisning viser også, at flere elever i Skanderborg Kommune (70,4 %) end på landsplan (65,7 %) opnår minimum karakteren 02 (bestået) i dansk og matematik ved afslutningen af 9. klasse.
Eleverne har stor gavn af at bruge kroppen, og derfor har Skolen på Finlandsvej motion og crossfit på skemaet (GRÅK-forløbet), fortæller Morten Holm Rosborg.