Når dit barn skal begynde i skolen, får du brev fra distriktsskolen.
Indskrivning af kommende 0. klasseelev på distriktsskolen sker via http://www.minuddannelse.net/mine-b%C3%B8rn (Du skal anvende MitID under login).
Se også forældrevejledning til skoleindskrivning (pdf)
Der er 10 års undervisningspligt i Danmark. Det betyder, at alle børn starter i børnehaveklasse og afslutter med 9. klasse.
Dit barn begynder i skolen det år, barnet fylder 6 år.
Skolerne i din kommune hører til hvert deres skoledistrikt.
Din adresse bestemmer, hvilken skole du hører til.
Du kan selv bestemme, om dit barn skal gå på den lokale skole.
Hvis du vil have dit barn på en skole i et andet distrikt, kan det lade sig gøre efter reglerne om frit skolevalg.
Ansøgning om frit skolevalg sker via den digitale indskrivningsløsning http://www.minuddannelse.net/mine-b%C3%B8rn (Du skal anvende MitID under login).
Se også forældrevejledning til skoleindskrivning (pdf)
Transport
Du skal selv sørge for transport til/fra skole i forbindelse med frit skolevalg.
Dit barn kan komme i skole uden for distriktet, hvis skolen har plads.
De enkelte skoler kan optage:
Bakkeskolen/Sommerbæk Børnehus og Skole
0. – 2. årgang: 72 elever pr. årgang
3. – 9. årgang: 78 elever pr. årgang
Bjedstrup Skole og Børnehus
0. – 2. årgang: 24 elever pr. årgang
3. – 6. årgang: 26 elever pr. årgang
Landsbyordningen Ejer Bavnehøj
0. – 2. årgang: 24 elever pr. årgang
3. – 6. årgang: 26 elever pr. årgang
Samdriften Børnehuset Bison og Gl. Rye Skole
0. – 6. årgang: 48 elever pr. årgang
Gyvelhøjskolen
0. – 2. årgang: 72 elever pr. årgang
3. – 9. årgang: 78 elever pr. årgang
Herskind Skole og Børnehus
0. – 2. årgang: 24 elever pr. årgang
3. – 6. årgang: 26 elever pr. årgang
Højboskolen
0. – 2. årgang: 72 elever pr. årgang
3. – 9. årgang: 78 elever pr. årgang
Landsbyordningen Knudsø
Skoleårene 2023/24 til 2024/25:
• 0. – 2. årgang: 48 elever pr. årgang
• 3. – 6. årgang: 26 elever pr. årgang
Skoleåret 2025/26:
• 0. – 3. årgang: 48 elever pr. årgang
• 4. – 6. årgang: 26 elever pr. årgang
Skoleåret 2026/27:
• 0. – 2. årgang: 24 elever pr. årgang
• 3. – 6. årgang: 26 elever pr. årgang
Nyt elevtalsloft/organisering med to enheder Landsbyordningen Knudsø og Ny skole i Ry. Planen er 1 spor på Landsbyordningen Knudsø fra 2026/27 og frem.
Låsby Skole
0. – 2. årgang: 48 elever pr. årgang
3. – 9. årgang: 52 elever pr. årgang
Morten Børup Skolen
0. – 2. årgang: 96 elever pr. årgang
3. – 9. årgang: 104 elever pr. årgang
Mølleskolen
0. – 2. årgang: 72 elever pr. årgang
3. – 6. årgang: 78 elever pr. årgang
7. – 9. årgang: 156 elever pr. årgang
Niels Ebbesen Skolen
0. – 2. årgang: 48 elever pr. årgang
3. – 6. årgang: 52 elever pr. årgang
7. – 9. årgang: 130 elever pr. årgang
Skovbyskolen
0. – 2. årgang: 96 elever pr. årgang
3. – 9. årgang: 78 elever pr. årgang
Stilling Skole
0. – 2. årgang: 72 elever pr. årgang
3. – 9. årgang: 78 elever pr. årgang
Storring-Stjær Skole og Børnehus
0. – 2. årgang: 24 elever pr. årgang
3. – 9. årgang: 26 elever pr. årgang
Veng Skole og Børnehus
0. – 2. årgang: 24 elever pr. årgang
3. – 6. årgang: 26 elever pr. årgang
Landsbyordningen Virring
0. – 2. årgang: 48 elever pr. årgang
3. – 9. årgang: 52 elever pr. årgang
Landsbyordningen Virring og Hylke Skole regnes under ét skoledistrikt
Landsbyordningen i Voerladegård
0. – 2. årgang: 24 elever pr. årgang
3. – 6. årgang: 26 elever pr. årgang
Hvis en skole ikke har plads til at optage alle ansøgere, optages eleverne efter følgende regler.
I den nævnte rækkefølge:
1. Børn med bopæl i kommunen
2. Børn, der har søskende på skolen
3. Børn med den korteste afstand til skolen
4. Børn, der tidligere har boet i distriktet
Hvis disse regler ikke kan afgøre, hvem der er plads til, trækker skolen lod.
Reglerne gælder også, hvis dit barn
- skifter fra en privatskole til folkeskolen
- skifter til en skole i en anden kommune
- skifter SFO
Konsekvenser ved benyttelse af frit skolevalg:
Valget af skole og benyttelse af det frie skolevalg har konsekvenser. Hvis man har benyttet sig af det frie skolevalg og efter en tid ønsker at vende tilbage til distriktsskolen, er dette ikke forbundet med en automatik, som ved indskrivningen. Man kan dermed risikere, at der grundet elevloftet ikke er plads på distriktsskolen og derfor ikke er mulighed for at blive optaget på distriktsskolen.
Skoledistrikter og dermed bopæl afgør hvilken skole et barn tilhører. Der er hermed ikke et naturligt tilhørsforhold mellem daginstitution og en skole, hvis man ikke bor i skoledistriktet. Det er derfor væsentligt, at hvis dit barn skal følge de børn fra daginstitutionen, dit barn har gået i, hvis du bor uden for skoledistriktet, skal du benytte dig af det frie skolevalg. I forhold til søskendepladser følges de beskrevne regler for frit skolevalg.
Elevloftet, der er vedtaget, ophæves ikke på trods af antallet af distriktselever udløser en ny klasse på distriktsskolen. Elevloftet for de enkelte skoler kan ses under punktet: Skolevalg uden for distriktet.
- Elevloftet er udtryk for det samlede antal elever på en årgang. Fastlagt i styrelsesvedtægt besluttet ved Kommunalbestyrelsen.
- Klasseloftet er udtryk for hvor mange elever, der må være i en klasse, jf. Folkeskoleloven
Hvis du overvejer, at dit barn skal begynde tidligere i skolen end normalt, kan du kontakte distriktsskolen.
Dit barn kan tidligst begynde i skolen i det år, hvor han/hun fylder 5 år.
Barnet skal være fyldt 5 år inden 1. oktober.
Hvis du overvejer, at dit barn har brug for at få udsat sin skolestart, skal det drøftes og afklares på et samarbejdsmøde. På samarbejdsmødet deltager forældre, dagtilbudsleder og distriktsskolens leder.
Udsættelse af skolestart skal være begrundet i dit barns udvikling. Der skal også være en forventning om, at dit barn vil få et væsentligt større udbytte af et ekstra år i børnehaven, end det vil få ved at begynde i 0. klasse. Dit barn skal med udsættelsen kunne indgå i alment skoletilbud året efter. Skolen skal vurdere, at det ikke er muligt at etablere et relevant undervisningsmiljø for dit barn og sandsynliggøre, at det vil være muligt det kommende år.
Udsættelse af undervisningspligten kan ikke ske udelukkende med begrundelse i specialpædagogisk behov, da folkeskolen giver specialpædagogisk bistand til børn med behov for særligt tilrettelagt undervisning.