Et arbejdsliv for alle
I Skanderborg Kommune handler arbejdsmarkedspolitikken om fællesskab – et fællesskab med plads til alle, og hvor alle bidrager med de ressourcer, vi hver især har. Målet med politikken er at sikre virksomheder kvalificeret, fremtidssikret arbejdskraft og skabe arbejdsliv for alle:
- Mennesker i arbejde (fastholdelse)
- Mennesker uden arbejde
- Mennesker med psykiske og fysiske udfordringer
- Sygemeldte
- Førtidspensionister
- Flygtninge og indvandrere i færd med at integrere sig i det danske samfund
Vejen til arbejdsmarkedet kan være kort eller, for nogle, lidt længere, og forhindringer kan støde til undervejs - men målet om et arbejdsliv for alle forbliver det samme. Nogle mennesker har flere ressourcer at trække på, mens andre har større behov for støtte, råd og vejledning.
Vækst og udvikling
Det lokale erhvervsliv er en helt central del af fællesskabet. Den tætte dialog og samarbejdet med virksomheder og organisationer er med til at forene arbejdsmarkedet og vores velfærdssamfund. Her er arbejdsmarkedspolitikken et redskab, der skal understøtte og fremtidssikre vores velfærdssamfund med øje for fællesskab, ressourcer og en sund og bæredygtig økonomi.
Én politik, 3 strategispor
Skanderborg Kommune arbejder med udgangspunkt i arbejdsmarkedspolitikken og en beskæftigelsesplan. Arbejdsmarkedspolitikken viser retningen og beskriver langsigtede mål, mens den årlige beskæftigelsesplan viser, hvordan vi kommer derhen, og hvordan vi opfylder vores egne og beskæftigelsesministerens politiske målsætninger.
For at lykkes med et velfungerende arbejdsmarked, hvor vi forener arbejdsliv for alle og vækst for erhvervslivet, vil vi i Skanderborg Kommune arbejde med tre overordnede strategispor.
Når vi i Skanderborg Kommune støtter mennesker med at komme videre i deres arbejdsliv, er det baseret på gensidig respekt, tillid og anerkendelse, hvor vi i fællesskab med det enkelte menneske finder den rette løsning. Det er også i mødet med det enkelte menneske, at vi er bevidste om og udtrykker troen på den enkelte, vedkommendes kompetencer og jobmuligheder.
På samme måde som vi møder det enkelte menneske ud fra en anerkendende tilgang, tager vi også højde for individuelle ønsker og behov omkring selve kontaktformen. Nogle mennesker har det bedst med personlige samtaler, mens andre foretrækker dialog via telefon eller digitalt. Dette imødekommer vi i videst mulig udstrækning.
Ligesom det danske arbejdsmarked på mange områder er digitaliseret, vil vores arbejde afspejle samme grad af digitalisering, f.eks. selvbooking, velfærdsteknologi mv.