– evaluering, test og tiltag i skolen
Forord:
Indholdet i nedenstående plan skal sikre, at alle elever i skriftsprogs-vanskeligheder i Skanderborg Kommune tilbydes en fælles standard. Skolens leder er ansvarlig for, at standarden overholdes. (Standarden omfatter elever i betydelige skriftsprogsvanskeligheder. Det er elever, der med den nationale ordblindetest, er registreret ordblinde, samt elever hvis skriftsproglige vanskeligheder forhindrer dem afgørende i at deltage umiddelbart i den almene undervisning. Elever, der har andre vanskeligheder, der er den afgørende barriere for skriftsprogvanskelighederne, er ikke nødvendigvis inkluderet i /omfattet af standardens bestemmelser). Skriftsprogsvanskeligheder defineres som vanskeligheder i forbindelse med tilegnelsen af alderssvarende færdigheder i læsning og skrivning. Elever i betydelige skriftsprogsvanskeligheder forstås her som elever, der ikke umiddelbart kan deltage i de nære læringsfællesskaber - generelt og i særdeleshed i forhold til skriftsprog.
I hele skoleforløbet udarbejdes en indsatsplan for elever i betydelige skriftsprogsvanskeligheder, hvor elevens og forældrenes perspektiv inddrages. Grundlaget for indsatsplanen er tilstrækkelig evaluering af elevens udvikling og undersøgelse af elevens forudsætninger. De målrettede indsatser i forhold til elever i betydelige skriftsprogsvanskeligheder er orienteret mod hele elevens læring og inkluderer elevens specifikke vanskeligheder. Formålet er at forbedre elevens skriftsprogsfærdigheder og læringsmuligheder. Gennem hele skoleforløbet inddrages forældre til elever i skriftsprogsvanskeligheder i de målrettede indsatser. Indsatsplaner evalueres og revideres jævnligt.
Under hele skoleforløbet er det skoleledelsens ansvar, at det fornødne IT-udstyr er til rådighed og anvendeligt for eleven. Eleven skal have mulighed for at medbringe sit eget IT-udstyr. Eleven og elevens forældre får kontinuerligt støtte fra skolen i brug af de digitale redskaber i alle fag. Skoleledelsen er ansvarlig for, hvordan IT-støtten gøres anvendelig for eleven og dennes forældre.
I hele barnets forløb fra dagtilbud og gennem skolen indkaldes til et Tværfagligt Samarbejdsmøde, når barnets sproglige/skriftsproglige udvikling kalder på en dialog mellem forældre, interne og eksterne fagpersoner. Formålet med mødet er at skabe hensigtsmæssige handlinger med og for barnet. På TS-mødet kan man beslutte at indstille barnet til PPR for videre afdækning.
I planen er testning i dagtilbud medtaget for at angive dagtilbuddets sproglige vurdering, som ligger forud for skolens, og som er en del af de sproglige informationer, skolen kan få om det skolestartende barn.
Standarden er godkendt af Byrådet 31.05.2017
Hent en grafisk opstilling i pdf (ikke webtilgængelig)