Kommunens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, jf. § 48.
Dog kan afgørelser om supplerende og skærpede vilkår påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet jf. § 48, stk. 2 af
- Ansøger
- Enhver, der har individuel væsentlig interesse i sagens udfald
- Sundhedsstyrelsen
- Visse lokale og landsdækkende foreninger, der har natur og miljø som hovedformål jf. §§ 98-100 i Miljøbeskyttelsesloven.
Hvordan klager du?
Du klager gennem Klageportalen - se link herover. Du skal logge på med MitID.
Klagen sendes gennem Klageportalen til den myndighed, der har truffet afgørelsen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der kommer uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det.
Fritagelse fra klageportalen
Du kan anmode Miljø- og Fødevareklagenævnet om fritagelse for at bruge klageportalen.
Du skal begrunde din anmodning. Hvis du er fritaget for at bruge Digital Post af din kommune, skal du oplyse dette i din anmodning.
Får du afslag på fritagelse, får du en passende frist til at indsende klagen via klageportalen.
Hvis du bliver fritaget, vil kommunen oprette klagen i klageportalen på dine vegne.
Læs om fritagelse fra Klageportalen her
Klagefrist – hvornår skal en klage være indgivet?
En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen.
Klagefristen udløber 4 uger efter, at den endelige afgørelse er offentliggjort.
Betingelser, mens en klage behandles
En klage over denne afgørelse har ikke opsættende virkning, med mindre klagenævnet bestemmer andet, jf. Miljøbeskyttelseslovens §96.
Gebyr og tilbagebetaling af gebyr
Privatpersoner skal betale et gebyr på 900 kr. for at klage og virksomheder og organisationer skal betale et gebyr på 1.800 kr. for at klage.
Du betaler gebyret med betalingskort i Klageportalen.
Indgives flere klager over samme afgørelse, opkræves der et gebyr for hver selvstændig klageskrivelse. Hvis flere klageberettigede indgiver en samlet klage, betales ét klagegebyr. Hvis blot en af klagerne er en virksomhed, en organisation eller en offentlig myndighed opkræves gebyrsatsen gældende for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder.
Gebyr skal indbetales inden for en fastsat frist. Hvis gebyret ikke indbetales inden udløbet af fristen, afvises klagen.
Gebyret bliver tilbagebetalt, hvis klagen bliver afvist fordi klagefristen er overskredet, klager ikke er klageberettiget eller Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke har kompetence til at behandle klagen.
Gebyret tilbagebetales også, hvis klagesagen fører til, at den påklagede afgørelse ændres eller ophæves, eller hvis klager får helt eller delvist medhold i klagen. Hvis den eneste ændring af den påklagede afgørelse er forlængelse af en frist for efterkommelse af afgørelsen som følge af den tid, der er medgået til at behandle sagen i Miljø- og Fødevareklagenævnet, tilbagebetales gebyret dog ikke.
Hvis klager trækker klagen tilbage, mens sagen er under behandling i nævnet, vil gebyret som udgangspunkt også blive betalt tilbage. Miljø- og Fødevareklagenævnet kan dog beslutte, at gebyret ikke tilbagebetales, hvis klagen trækkes tilbage på et tidspunkt, hvor nævnet allerede har foretaget en stor del af sagsbehandlingen.
Søgsmål
Hvis afgørelsen ønskes prøvet ved domstolene, skal et eventuelt søgsmål iflg. Miljøbeskyttelseslovens § 101 være anlagt senest 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt.