Hvordan klager du?
Du kan klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Du logger på Klageportalen med MitID.
Klagenævnet afviser din klage, hvis du sender den uden om Klageportalen, medmindre du forinden er blevet fritaget for brug af Klageportalen. Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til os. Vi videresender herefter din anmodning til nævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt du kan fritages.
Se betingelserne for at blive fritaget fra klageportalen
Klagefrist
En klage er indgivet, når den er tilgængelig for os via Klageportalen.
Klagefristen udløber fire uger efter, at afgørelsen er meddelt. Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen. Hvis klagefristen udløber på en lørdag, søndag eller helligdag forlænges klagefristen til den følgende hverdag.
Hvad koster det at klage?
Der opkræves klagegebyr i forbindelse med en klage. Klagegebyrets størrelse og vilkår for eventuel tilbagebetaling fremgår af nævnets hjemmeside.
Hvad sker der, når du klager?
I Klageportalen sendes din klage automatisk først til os.
Hvis vi fastholder afgørelsen, sender vi klagen videre til behandling i nævnet via Klageportalen. Du får besked, når vi sender den videre.
Behandling ved Domstolene
Søgsmål til prøvelse af afgørelser efter loven eller de regler, der fastsættes i medfør af loven, skal være anlagt ved domstolene inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelse.