Der har tidligere været en bro med samme placering.
Skanderborg Kommune har på baggrund af en konkret vurdering fundet, at der kan meddeles tilladelse og dispensation, da broen med dens placering vurderes ikke at påvirke natur og miljø væsentligt.
Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at der tidligere har været en bro samme sted, at etableringen ikke medfører fjernelse af rørskov, at broen ikke vil skabe afstrømnings- og passagemæssige gener, at broen ikke vil hindre fremtidig målopfyldelse i Skanderborg Sø, samt at broen ikke vil påvirke Natura 2000-områder eller strengt beskyttede arter.
Etableringen af broen følger i øvrigt den administrationspraksis, som Byrådet har vedtaget i ”Standard for bådebroer og lignende anlæg i Skanderborg Kommune” (pr. den 22. juni 2016).
Du kan klage over tilladelsen
Vandløbsloven
Afgørelse efter Vandløbslovens § 47 kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet af:
- Den afgørelsen er rettet til,
- Enhver, der må antages at have en individuel, væsentlig interesse i sagens udfald,
- En berørt nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker.
Naturbeskyttelsesloven
Dispensation efter Naturbeskyttelsesloven § 3 kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet af:
- Adressaten for afgørelsen,
- Ejeren af den ejendom, som afgørelsen vedrører,
- Offentlige myndigheder
- En berørt nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker
- Lokale foreninger og organisationer, som har væsentlig interesse i afgørelsen
- Landsdækkende foreninger og organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og miljø,
- Landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, når afgørelsen berører sådanne interesser.
Tilladelser må ikke udnyttes, før klagefristen er udløbet. Rettidig klage har opsættende virkning, medmindre Miljø- og Fødevareklagenævnet bestemmer andet.
Klagefrist
Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. I tilfælde, hvor offentlig annoncering finder sted, regnes klagefristen fra offentliggørelsen uanset tidspunkt for eventuelt individuel underretning.
En eventuel klage i forbindelse med denne afgørelse skal være modtaget i Miljø- og Fødevareklagenævnet senest den 14. juli 2021.
Hvordan klager du?
Du klager via Klageportalen. Du skal logge på ligesom du plejer, typisk med Nem-ID. Klagen sendes gennem Klageportalen til den myndighed, der har truffet afgørelsen.
På Miljø- og Fødevareklagenævnets hjemmeside findes vejledning til at indsende en klage. Miljø- og Fødevareklagenævnet har også en supportenhed, som kan kontaktes på e-mail nmkn@naevneneshus.dk eller på telefon 72405600.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser som udgangspunkt klager, der kommer uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det. Hvis man ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal man sende en begrundet anmodning til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Hvad koster det at klage?
For alle sager, der indbringes for Miljø- og Fødevareklagenævnet, opkræves som udgangspunkt gebyr for at klage. Gebyrets størrelse differentieres, alt efter om klager er en privat eller en virksomhed/organisation. Privatpersoner skal således betale et gebyr på 900 kr. Virksomheder og organisationer skal betale det dobbelte beløb på i alt 1.800 kr.
Klagegebyr opkræves af Nævnenes Hus. Betaling af klagegebyr sker ved elektronisk overførsel eller ved giroindbetaling. Gebyr skal indbetales inden for en fastsat frist. Hvis gebyret ikke indbetales inden udløbet af fristen, afvises klagen. Miljø- og Fødevareklagenævnet påbegynder først behandlingen af en klage, når gebyret er modtaget.
Domstolsbehandling
Hvis afgørelsen ønskes indbragt for domstolene, skal det ske inden 6 måneder efter offentliggørelsen.