
Elever på SCU og HTX deltager i uge 10 i et søvneksperiment, der skal inspirere dem til bedre søvnvaner. Eksperimentet er en del af et søvnforløb for knap 400 elever på første årgang, hvor kommunen og ungdomsuddannelserne samarbejder om at forbedre unges trivsel.
Første skridt mod at ændre vaner er at blive bevidst om dem. Derfor starter eksperimentet, der skal hjælpe unge i Skanderborg Kommune til bedre søvn, med undervisning fra en kommunal søvnvejleder. Undervisningen har givet indsigt i, hvor stor betydning søvn har for læring, sundhed og trivsel.
Væbnet med viden, skal eleverne nu afprøve de konkrete søvnråd i praksis: De skal ligge i sengen i mindst 8 timer hver nat og holde skærmfri en time inden sengetid. Forud for eksperimentet har de svaret på spørgsmål om deres søvnkvalitet i et spørgeskema. Når ugen er omme vil de blive bedt om at evaluere oplevelsen i et nyt spørgeskema.
Fælles søvnindsats for bedre trivsel
Formand for Sundheds- og Omsorgsudvalget, Jens Szabo, glæder sig over samarbejdet mellem kommune og uddannelserne:
- Vi ved, at mange unge sover for lidt, og det kan påvirke både deres faglige præstationer og mentale velbefindende. Ifølge vores ungeprofilundersøgelse er det kun omkring en tredjedel af de unge på ungdomsuddannelserne, der sover det antal timer, som Sundhedsstyrelsen anbefaler, og 27 pct. sover mindre end 6,5 time om natten. Vi håber derfor, at eksperimentet kan give de unge konkrete erfaringer med, hvordan bedre søvnvaner kan gøre en mærkbar forskel i deres hverdag.
Det samme håber uddannelsesleder på EUD/EUX ved Skanderborg-Odder Center for Uddannelse (SCU), Else Krog. Hun ser øvelsen som en naturlig del af skolernes arbejde med trivsel:
- På tværs af SCU og HTX ønsker vi at skabe de bedste rammer for elevernes trivsel og ruste dem til et sundt og balanceret liv – både fagligt og personligt. Søvn spiller en vigtig rolle i den sammenhæng, og derfor er vi glade for at kunne samarbejde med Skanderborg Kommune om det her eksperiment. Vi håber, det kan give eleverne en bedre forståelse af, hvordan de kan optimere deres søvnvaner.
Konkrete redskaber til en bedre søvn
Sundhedskonsulent og søvnvejleder Litta Gadgaard Lejland, som har undervist eleverne, understreger vigtigheden af at prøve søvnrådene af i praksis.
- Èn ting er at få viden om søvn – noget helt andet er selv at prøve det af og mærke forskellen. For mange unge er skærmtid en stor del af deres hverdag, og at lægge mobilen væk en time før sengetid kan føles som en udfordring. Derfor er det vigtigt, at eleverne ikke bare får forbud, men at de selv er med til at finde gode alternativer, der giver mening for dem. Det kan være alt fra at lave en hudplejerutine til at skrive dagbog eller lytte til afslappende musik. Når de opdager, at der findes andre måder at falde til ro på, håber vi, at de får lyst til at tage nogle af de gode vaner med sig videre.
Eksperimentet er en del af et bredere samarbejde mellem kommunen og ungdomsuddannelserne, hvor unges trivsel er i centrum, og søvn er udpeget som et særligt indsatsområde. Ud over selve eksperimentet omfatter søvnindsatsen også oplæg for forældre, undervisere og elever samt en opfølgning med eleverne i det kommende skoleår, for at sikre at gode vaner fastholdes og videreudvikles.