
Syv ud af ti er tilfredse eller meget tilfredse med det lokale jobcenter. Det viser ny KL-undersøgelse.
Tilfredsheden er generelt høj hos de borgere, der har været i berøring med et kommunalt jobcenter. Det viser en undersøgelse foretaget af KL (Kommunernes Landsforening).
På stort set samtlige spørgsmål scorer Jobcenter Skanderborg højere end landsgennemsnittet.
59 procent af alle adspurgte på landsplan er 'meget tilfredse' eller 'tilfredse' med deres forløb i jobcentret. For Jobcenter Skanderborg er tilfredshedsgraden oppe på 70 procent.
Samtidig svarer 62 procent på landsplan, at de 'i meget høj grad' eller 'i høj grad' bliver mødt med tillid i jobcentret. I Skanderborg er tallet 76 procent.
- Den seneste KL-undersøgelse bekræfter det positive billede, vi har set tidligere; at vores borgere oplever et tillidsfuldt og givende samarbejde med jobcentret. Og så glæder jeg mig over den store frivillige deltagelse i KL-undersøgelsen fra de borger, der har kontakt med Jobcenteret, siger Claus Bloch, formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Skanderborg Kommune.
Sammenhæng på tværs af afdelinger
Undersøgelsen afdækker blandt andet borgernes oplevelse af selve mødet med jobcentret og sagsbehandleren. Nogle borgere har kontakt med andre kommunale afdelinger, fx familie- eller socialafdelingen, samtidig med et forløb i jobcentret. Det område afdækker KL-undersøgelsen også.
På landsplan svarer 35 procent af de aktivitetsparate, at de 'i meget høj grad' eller 'i høj grad' oplever, at de forskellige afdelinger, de har været i kontakt med, arbejder godt sammen om deres forløb. I Skanderborg Kommune er tallet 16 procentpoint højere. Her svarer 51 procent af de aktivitetsparate, at de oplever god sammenhæng på tværs.
Chef for Arbejdsmarked og Social Anja Nørby Sørensen siger om resultaterne:
- Vi vil gerne møde folk respektfuldt, så de føler sig set. Vi arbejder hver eneste dag for, at det skal være en god oplevelse at komme i Jobcentret. Og ikke mindst at der er god sammenhæng i sagsbehandlingen, selvom flere fagområder er involveret.
Fakta om undersøgelsen
- KLs tværkommunale borgerunderundersøgelse blev gennemført i efteråret 2024. I alt deltog 35 kommuner.
- Undersøgelsen har fokus på borgernes oplevelse og tilfredshed med jobcentrene. Den er udført af KL i samarbejde med Carelinkgruppen.
- 804 borgere fra Skanderborg Kommune har besvaret spørgsmålene i undersøgelsen.