Danmark har gennem tilslutningen til FN’s handicap-konvention, FN’s Børnekonvention samt Salamanca Erklæringen forpligtet sig på at sikre rettigheder og muligheder for samfundsdeltagelse for alle børn og unge.
Det centrale i Salamanca Erklæringen er princippet om, at alle børn har ret til uddannelse, fortrinsvis i det skolesystem og de skoler, der er etableret for hovedparten af børnene. Det påpeges, at almindelige skoler med en inkluderende orientering er det mest effektive hjælpemiddel til at bekæmpe diskrimination, til at skabe imødekommende miljøer, til at bygge et inkluderende samfund og til at realisere uddannelse og oplæring for alle. Erklæringen har sit omdrejningspunkt i skoleområdet, men perioden før skolen skal medtænkes og skal leve op til de samme principper.
I foråret 2012 blev der vedtaget en ændring i folkeskoleloven hvilket betyder, at vi ikke mere skal diskutere, hvor vidt vi vil inklusion. Men det er vigtigt til stadighed at drøfte hvorfor inklusion og have fokus på meningen med at udvikle bæredygtige fællesskaber, hvor mangfoldighed og forskellighed opleves som en styrke.
I Skanderborg Kommune tager inklusionsarbejdet udgangspunkt i følgende:
- Alle børn har behov for at være en del af fællesskabet, og fællesskabet skal kunne værdsætte børns mangfoldighed og forskellighed.
- Eksklusion har sociale konsekvenser, ikke bare for de ekskluderede børn, men også for børn i almenområdet, idet normalitetsbegrebet og dermed udvikling af de sociale kompetencer indsnævres, hvilket er problematisk for alle. Der er behov for en løbende refleksion over, hvordan de ekskluderede børn kan have gavn af deltagelse i almenmiljøet
- Et inkluderende pædagogisk miljø støtter alle børns læring og udvikling under den forudsætning, at den støtte, der ydes til de inkluderede børn, er godt tilrettelagt og styret.
- Vi ser barnet, der er i fare for at blive marginaliseret, som et barn i vanskeligheder og ikke som et barn med vanskeligheder. Vanskeligheder og udviklingsmuligheder ses i forhold til den kontekst, som barnet er en del af, og de voksne omkring barnet tager ansvar for, at barnet kommer i trivsel.
- Flest mulige ressourcer anvendes til at udvikle det almene pædagogiske miljø for at kunne støtte børn og unge i deres lokale institution og skole.
Ledelse af inklusion handler om at bringe alle værdierne i spil og således skabe betingelser for, at organisationens mange interessenter knytter an til inklusionsstrategien: skolens/institutionens ledelse og medarbejdere, børnene, forældrene, bestyrelsen, kommunens politiske og administrative ledelse samt andre medlemmer af distriktets lokalmiljø.
1. Inklusion er et fælles ansvar
- Bestyrelsen udarbejder principper for det lokale inklusionsarbejde på den enkelte skole, i den enkelte klub og i det enkelte dagtilbud.
- Ledelse og medarbejdere udarbejder konkrete handleplaner for inklusionsarbejdet på skolen, i klubben og i dagtilbuddet.
- I distriktsforum drøftes indsatser for at fremme et inkluderende miljø i lokalområdet på tværs af institutionerne og lokale aktører.
2. Barnet/den unge skal være en del af et fællesskab
- Der arbejdes bevidst med at etablere fællesskaber med positive relationer mellem børnene, mellem børnene og de voksne og mellem de voksne indbyrdes.
- De voksne tager ansvar for kvaliteten af kulturen og de relationer, værdier og aktiviteter, som fællesskabet rummer.
- Der fokuseres på barnets kompetencer og ressourcer, og de betydningsfulde voksne omkring barnet sikrer barnets deltagelse i et fællesskab.
3. Forældre er en aktiv ressource i arbejdet med inklusion
- Alle forældre har medansvar for, at alle børn deltager i det sociale fællesskab.
- Sammen med forældrene drøftes vigtigheden af at tænke inkluderende, og det drøftes løbende på hvilken måde deres ressourcer kan inddrages.
4. Det pædagogiske læringsmiljø er differentieret
- Børn og unges potentialer er forskellige, og det pædagogiske læringsmiljø tilrettelægges, så det skaber udfordringer, udvikling og læring for alle børn.
- Teamet/medarbejderne samarbejder om tilrettelæggelse af pædagogiske læringsmiljøer, som afspejler mangfoldigheden i børnegruppens behov og muligheder.
- Der anvendes en bred vifte af arbejdsformer, som er tilpasset børns forskellige behov.
- Der anvendes en bred vifte af materialer, som er tilpasset børns forskellige behov. It integreres i dagligdagen i inklusionsøjemed.
- Der anvendes fleksible organisationsformer og varierende gruppe- og holddannelser, som er tilpasset børns forskellige behov.
5. Inklusion forudsætter ledelse
- Ledelsen analyserer arbejdet med at udvikle bæredygtige fællesskaber i egen institution og har ansvar for institutionens handleplan og opfølgning af effekten af inklusionsarbejdet.
- Ledelsen har ansvar for at inddrage alle skolens/institutionens aktører og interessenter i et aktivt fællesskab om inklusionsarbejdet.
6. De almene arenaer samarbejder tæt med specialarenaerne
- Der er en høj grad af bevægelse og interaktion mellem almenområdet og det specialiserede område.
- I forhold til børnene betyder det, at der er fokus på, at det enkelte barn i et specialtilbud deltager i videst muligt omfang i almenmiljøets fællesskab.
- I forhold til medarbejderne betyder det, at der er fokus på udviklingen af en kultur, der understøtter samspil og vidensdeling mellem special- og almenmiljøet.
7. Personalet har adgang til faglig sparring og udvikling af praksis
- Fagsekretariatet Børn og Unge tilbyder faglig supervision og praksisnær rådgivning i inklusionsøjemed.
- Alle skoler har egne ressourcepersoner, der understøtter det praktiske inklusionsarbejde. Ressourcepersonerne indgår i netværk på tværs i kommunen.
- Specialtilbuddene inden for skoleområdet giver praksisnær rådgivning og vejledning vedr. specialpædagogiske redskaber og metoder i almenmiljøet.
8. Personalets inklusionskompetencer opkvalificeres
- Medarbejderne behersker forskellige metoder i et differentieret lærings- og udviklingsmiljø og besidder en høj grad af relationskompetence og læringsledelse med udgangspunkt i en anerkendende tilgang.
- Medarbejdere indgår i efter - og videreuddannelse, hvor de udvikler kompetencer med henblik på inklusionsopgaven.
- Skolens ressourcepersoner udvikler kompetencer inden for deres specifikke arbejdsområder samt vejlederkompetencer.
9. Rammer og struktur for det tværfaglige samarbejde understøtter inklusionsarbejdet
- Distriktssamarbejdet understøtter samarbejdet på tværs af dagtilbud og skoler. Det styrker et fælles fokus på trivsel, udvikling og sundhed for alle børn og unge, der vokser op i det pågældende lokale distrikt.
- Ledere og medarbejdere i de enkelte distrikter har sammen med forældrene ansvar for børn og unges trivsel.
- Fagsekretariatets medarbejdere understøtter aktørerne i distrikterne i at kunne fastholde og udvikle sundhedsfremmende, ressourceorienterede og anerkendende arbejdsmetoder.
- De relevante parter omkring børn med særlige behov, der inkluderes i almenmiljøet, inddrages aktivt i samarbejdet.
10. Ressourcetildelingen understøtter inklusionen
- Tildelingsmodellerne sikrer, at der er økonomiske incitamenter til at løse opgaven med børn i vanskeligheder i distriktsskolen og dagtilbuddet.
- Ressourcer/midler er på forhånd tildelt den enkelte skole og det enkelte dagtilbud og er tilgængelige i forhold til forebyggende og tidlig indsats således at sandsynligheden for en mindre indgribende indsats øges.