Du kan se sagsfremstillingen fra byrådsmødet her
Den 29. april 2024 bekendtgøres planerne og § 25-tilladelsen offentligt her på Skanderborg Kommunes hjemmeside.
Du kan se alle sagens bilag her
- Lokalplan 1198 - Solcellepark ved Østerskovvej i Låsby
- Kommuneplantillæg 21-17
- Tilladelse efter Miljøvurderingslovens §25 (tidligere VVM-tilladelse) (pdf)
- Bilag 1: Projektbeskrivelse, VVM ansøgningsmateriale (pdf)
- Bilag 2: Miljørapport (inkl. afgrænsningsudtalelse i i Miljøraportens bilag 1) (pdf)
Høringsprocesserne
Planforslagene, udkast til § 25-tilladelsen og den tilhørende miljørapport var fremlagt i offentlig høring i perioden 31. august 2023 til 5. november 2023, hvor alle havde mulighed for at afgive høringssvar.
Der er indkommet 14 høringssvar.
Administrationens bemærkninger til høringssvarene fremgår af et høringsnotat, som er vedlagt som bilag til byrådets behandling af planernes endelige vedtagelse.
§25 tilladelsen (miljøvurderingen)
På baggrund af høringssvar til § 25-tilladelsen udarbejdede Skanderborg Kommune et revideret forslag til § 25-tilladelse, som blev sendt i to ugers supplerende høring i perioden 26. januar til 11. februar 2024.
Her indkom 2 høringssvar.
Administrationens bemærkninger hertil fremgår af et høringsnotat, som ligeledes er vedlagt som bilag til byrådets behandling af sagen.
Høringssvarene fra de to høringsperioder blev behandlet på byrådsmødet den 24. april 2024.
Planerne og § 25-tilladelsen er vedtaget med følgende ændringer i forhold til de forslag, som har været i høring
Ændringer til Kommuneplantillæg 21-17
- Tilføjelse af følgende rammebestemmelse i ramme 51.T.03: ”Områder af særlig landskabelig interesse skal friholdes for teknisk anlæg og byggeri, som slører landskabets karakter og visuelle oplevelsesmuligheder”.
- Mindre tilføjelser i redegørelse vedr. overlap med særligt landskabeligt interesseområde og kommende ændring af landskabsudpegning ifm. næstkommende kommuneplanrevision.
Ændringer til Lokalplan 1198
- § 5.1 formuleres således: ”Solcellepaneler med tilhørende invertere, transformerstationer og hegn skal placeres indenfor byggefelt A1 og A2, som vist på Bilag 2. Anlæg og bebyggelse skal placeres, så dræn ikke beskadiges og løbende kan vedligeholdes.”
- § 7.1 formuleres således: ”Arealerne indenfor byggefelt A1 og A2, der ikke anvendes til teknisk anlæg, både imellem og under solcellepanelerne, skal henligge som grønne arealer enten til naturlig selvsåning eller tilsået med hjemmehørende græs og urter. Arealerne skal vedligeholdes ved slåning eller afgræsning med dyr.”
- § 7.6 formuleres således: ”Langs lokalplanens afgrænsning skal der etableres afskærmende beplantningsbælte med en placering og udstrækning som vist på Bilag 2. Beplantningen skal udformes på en måde, så den ikke medfører risiko for beskadigelse af underliggende drænrør, og så dræn løbende kan vedligeholdes.”
- § 7.13 formuleres således: ” Hegn omkring byggefelt A1 og A2 skal opføres som trådhegn, og må have en højde op til 2,2 meter over eksisterende terræn. Der må ikke opsættes pigtråd. Den del af hegnet, der består af trådnet, skal hæves mellem 10 - 20 cm over eksisterende terræn.”
- Lokalplanens kortbilag 2 ændres, så område til frugtplantage indskrænkes og areal til grus/græs udlægges som vist i Bilag 7
- Mindre tilføjelser i redegørelse vedr. overlap med særligt landskabeligt interesseområde og kommende ændring af landskabsudpegning ifm. næstkommende kommuneplanrevision.
Ændringer til § 25-tilladelse
- Nyt vilkår tilføjes som vilkår nr. 3: ”At der etableres vigelommer langs Østerskovvej (kommunevej), så der er plads til at to lastbiler kan passere hinanden, fx med midlertidige køreplader, og at eksisterende forhold retableres efter anlægsfasen,”
- Vilkår nr. 13 formuleres således: ”At der etableres afskærmende beplantning som angivet i lokalplan 1198, tidligst muligt og senest inden solcelleanlægget sættes i drift, og at beplantningen etableres og løbende vedligeholdes, så slørende effekt er opnået inden for 5-7 år,”
- Vilkår nr. 18 formuleres således: ”At anlægget inkl. overfladebehandlinger ikke, eller kun i helt ubetydelig grad, afgiver grundvandsskadelige stoffer som PFAS, bly, pesticider og biocider til omgivelserne. Bygherre skal forud for etableringen dokumentere overfor Skanderborg Kommune, at dette kan overholdes, fx ved fremsendelse af datablade og eventuelle certificeringer for de konkrete solcellepaneler og overfladebehandlinger, eller ved konkret test af paneler efter metode godkendt af Skanderborg Kommune.”
- Vilkår nr. 25 formuleres således: ”At solcelleanlægget udstyres med et system til overvågning af elproduktionen, som overvåges dagligt og kan påvise uregelmæssigheder i produktionen, fx som følge af skade på solcellepaneler. Brud på solpanelers glasflader skal som udgangspunkt udbedres max 240 timer efter detektering. ”Uddybning af begrundelser for vilkår”.
Forud for den politiske behandling af planernes endelige vedtagelse er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse efter miljøvurderingsloven. Redegørelsen beskriver, hvordan miljøhensyn er integreret i lokalplanen og kommuneplantillægget, hvordan der er taget hensyn til høringssvar, hvorfor denne planlægning er valgt frem for andre alternativer, og hvordan miljøpåvirkningerne vil blive overvåget.
Den sammenfattende redegørelse er vedlagt som bilag til planerne.
Lokalplan 1198- Solcellepark ved Østerskovvej, Låsby
Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af en anmodning fra KS Obton Solenergi Laasby A/S om planlægning af en solcellepark.
Lokalplanområdet
Lokalplanen omfatter et område på ca. 59 ha og ligger i det åbne land ca. 800 m øst for Låsby og ca. 1,6 km vest for Galten. Området ligger i landzone og består i dag primært af marker, der drives som konventionelt landbrug.
Området ligger delvist afskærmet i landskabet, da det afgrænses af Låsby Østerskov mod nord og ligger i en afstand på ca. 400 m til Gl. Århusvej/Silkeborgvej mod syd, hvor området ligger lavt i forhold til vejen. Lokalplanområdet afgrænses mod vest af Østerskovvej og mod øst af et beplantningsbælte langs Elleskovhuse Bæk.
Formålet med Lokalplanen
Lokalplanen giver mulighed for at opføre et solcelleanlæg med tilhørende tekniske installationer, anlæg og transformerstationer.
Lokalplanen indeholder bl.a. bestemmelser om højde af anlæg og bebyggelse, afskærmende beplantning, og at tekniske anlæg skal udføres i jordfarver og antireflekterende materialer af hensyn til anlæggets visuelle påvirkning.
Anlægget forventes at have en levetid på 30-40 år, og området skal reetableres til landbrugsdrift, når driften af solcelleanlægget ophører.
Lokalplanens retsvirkninger
Efter den offentlige bekendtgørelse af lokalplanen, må der ikke retligt eller faktisk etableres forhold i strid med planens bestemmelser, medmindre der meddeles dispensation efter reglerne i planloven.
Eksisterende lovlig brug af ejendomme kan fortsætte som hidtil.
Kommuneplantillæg 21-17
Lokalplan 1198 Solcellepark ved Østerskovvej, Låsby er ikke i overensstemmelse med gældende Kommuneplan 21. Der er derfor udarbejdet et tillæg til kommuneplanen.
Kommuneplantillæg 21-17 udlægger et nyt rammeområde 51.T.03, Østerskovvej til teknisk anlæg i form af solcelleanlæg til elproduktion. Derudover tilføjes området på kortet til retningslinje 7.7 Solenergi, så det fremgår, at området er udlagt til solcelleanlæg og er omfattet af retningslinjen.
Kommuneplantillæggets retsvirkninger
Efter kommuneplantillæggets endelige vedtagelse bliver det en del af, og har retsvirkning som, kommuneplanen.
Byrådet har pligt til at virke for kommuneplanens gennemførelse. Retningslinjerne er bindende for kommunens planlægning og administration. Rammer for lokalplanlægningen angiver grænser for, hvilket indhold en lokalplan kan have.
Kommuneplanen har ingen direkte retsvirkninger over for kommunens borgere. Planen i sig selv kan hverken forbyde eller give lov til bestemte ting. Det kan først ske via konkret sagsbehandling eller lokalplanlægning.
Du kan klage over Lokalplanen og Kommuneplantillægget
Klagefristen udløber den 27. maj 2024.
Miljøvurdering af planer og projekt
Der er efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) gennemført en screening for miljøvurdering af forslag til Lokalplan nr. 1198 - Solcellepark ved Østerskovvej, Låsby og forslag til Kommuneplantillæg nr. 21-17.
Screeningsresultatet har givet anledning til en miljøvurdering af planforslagene.
Bygherre har desuden anmodet om, at der udarbejdes en miljøkonsekvensrapport for projektet og en tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25 (tidl. VVM-tilladelse).
Det har Skanderborg Kommune imødekommet, da projektet vurderes at medføre risiko for væsentlige miljøpåvirkninger, og derfor er omfattet af krav om miljøkonsekvensvurdering, jf. miljøvurderingsloven.
Miljøvurderingen af lokalplan 1198 og kommuneplantillæg 21-17 og miljøkonsekvensvurderingen af projektet er skrevet sammen til ét samlet dokument: ”Miljøvurdering af solcelleanlæg ved Østerskov”
Miljørapporten er vedlagt som bilag til lokalplan, kommuneplantillæg og § 25-tilladelse.
§ 25-tilladelse (tidligere VVM-tilladelse) til etablering af solcelleanlæg
Skanderborg Kommune har på baggrund af miljøvurderingen af solcelleanlægget ved Østerskovvej, Låsby truffet afgørelse om at meddele bygherre KS Obton Solenergi Laasby A/S tilladelse til projektet efter miljøvurderingslovens § 25.
Tilladelsen indeholder en række vilkår til etableringen af solcelleanlægget, som fremgår af tilladelsen.
Bl.a. i forhold til afværgeforanstaltninger i forbindelse med lastbilkørsel til/fra området i anlægsfasen, forebyggelse af forurening af jord og grundvand med PFAS og andre grundvandsskadelige stoffer, og overvågning af, at den afskærmende beplantning har en tilstrækkelig afskærmende effekt i hele anlæggets levetid.
Du kan klage over tilladelsen efter Miljøvurderingsloven
Klagefristen udløber den 27. maj 2024.