Afgørelsen efter planlovens § 35 kan påklages til Planklagenævnet, og afgørelsen efter naturbeskyttelseslovens § 16 kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Hvem kan klage?
Landzonetilladelsen (Planloven)
Ansøger og enhver med retlig interesse i sagens udfald kan klage over afgørelser efter planlovens § 35. Herudover kan landsdækkende foreninger og organisationer, der som hovedformål har beskyttelse af natur og miljø eller varetagelse af væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen klage.
Naturbeskyttelsesloven
Dispensationen efter naturbeskyttelsesloven kan påklages af:
- ansøgeren,
- ejeren af ejendommen,
- offentlige myndigheder,
- lokale foreninger og organisationer, som har væsentlig interesse i afgørelsen, og
- landsdækkende foreninger og organisationer, som har beskyttelse af natur og miljø eller rekreative interesser som formål.
Kom i gang
Gå ind på Klageportalen med MitID - se link ovenfor.
Hvad sker der med klagen?
Klagen sendes gennem Klageportalen til den myndighed, der har truffet afgørelsen.
Du kan søge om fritagelse fra Klageportalen
Planklagenævnet/Miljø- og Fødevareklagnævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der kommer uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det. Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til den myndighed, der har truffet afgørelse i sagen. Myndigheden videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet/Miljø- og Fødevareklagnævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes.
Klagefrist
Klagefristen udløber 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen. Hvis klagefristen udløber en lørdag eller helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen.
Hvad koster det at klage?
Privatpersoner skal betale et gebyr på 900 kr. for at klage, og virksomheder og organisationer skal betale et gebyr på 1.800 kr. for at klage.
Indgives flere klager over samme afgørelse, opkræves der et gebyr for hver selvstændig klageskrivelse. Hvis flere klageberettigede indgiver en samlet klage, betales ét klagegebyr. Hvis blot en af klagerne er en virksomhed, en organisation eller en offentlig myndighed, opkræves gebyrsatsen gældende for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder.
Klagegebyr opkræves af Planklagenævnet/Miljø- og Fødevareklagnævnet. Betaling af sker ved elektronisk overførsel eller ved giroindbetaling. Gebyr skal indbetales inden for en fastsat frist. Hvis fristen ikke overholdes, afvises klagen.
Gebyret tilbagebetales, hvis
- klagesagen fører til, at den påklagede afgørelse ændres eller ophæves,
- klageren får helt eller delvis medhold i klagen, eller
- klagen afvises som følge af overskredet klagefrist, manglende klageberettigelse eller fordi klagen ikke er omfattet af Planklagenævnets kompetence.
Vær dog opmærksom på, at hvis den eneste ændring af den påklagede afgørelse er forlængelse af frist for efterkommelse af afgørelse som følge af den tid, der er medgået til at behandle sagen i klagenævnet, tilbagebetales gebyret dog ikke.
Planklagenævnet/Miljø- og Fødevareklagnævnet kan også beslutte at tilbagebetale klagegebyret, hvis
- der er indledt forhandlinger med afgørelsens adressat og/eller Skanderborg Kommune om projekttilpasninger, og disse forhandlinger fører til, at klager trækker sin klage tilbage, eller
- klager i øvrigt trækker sin klage tilbage, før Planklagenævnet har truffet afgørelse i sagen.
Gebyret tilbagebetales dog ikke, hvis nævnet vurderer, at der er forhold, der taler imod at tilbagebetale gebyret, f.eks. hvis klagen trækkes tilbage meget sent, herunder efter at klager har haft et afgørelsesudkast i partshøring.
Domstolsbehandling
Hvis du vil indbringe afgørelsen for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder fra afgørelsens modtagelse.