Skanderborg Kommune styrker indsatsen mod skolefravær. Målet er, at endnu flere børn trives og kommer i skole. Redskaberne er tidlig handling, samarbejde med forældre, omsorgsfuld registrering og små, venlige beskeder fra klassekammerater.
Omkring hver femte skoleelev i Skanderborg Kommune har mere end 10 procents fravær i løbet af et skoleår.
Det skal der gøres noget ved, og derfor styrker vi nu beredskabet, der skal forebygge og håndtere skolefravær. Det sker med en ny plan (standard) for opfølgning på skolefravær, som skal være med til at skabe mere trivsel og tilstedeværelse.
Den nye standard blev vedtaget af de folkevalgte på sidste byrådsmøde.
- Skolefravær er en voldsom belastning for både børnene og deres familier. Det er derfor helt nødvendigt, at vi sætter ind tidligere og med en klar strategi. Med den nye standard håber vi at styrke både skolerne og fællesskabet – og sikre, at flest mulige børn trives i skolen, siger Trine Frengler, formand for Børne- og Ungdomsudvalget.
Omsorgsfuld registrering via data
Den nye standard pointerer, at handling skal sættes i gang, allerede når et barn begynder at vise tegn på mistrivsel.
Skolen skal være opmærksom på både fysisk og mentalt fravær, og forældres bekymringer skal tages alvorligt – også selv om barnet ikke har mange registrerede fraværsdage endnu.
Noget af det, Skanderborg Kommune har arbejdet målrettet med de sidste år, er systematik og bedre brug af data.
Det er sket i forbindelse med oprettelsen af Trivsels- og fraværsteamet, som arbejder med den samlede indsats mod fravær på tværs af skolerne i Skanderborg Kommune.
Nu er der i mange tilfælde navneopråb flere gange om dagen. Det handler ikke kun om tal og kontrol, men i høj grad også om at styrke relationen mellem lærer og elev.
- Når vi registrerer fravær, ser vi det som en relationsopbygning. Det handler om at nævne barnets navn, se barnet i øjnene og give dem følelsen af, at de bliver set. Det skaber tryghed og struktur i klassen. Vi kalder det ”omsorgsfuld registrering”, og det gør noget for klasserummet, siger Martin Ross-Hvam, pædagogisk konsulent og tovholder i Trivsels- og fraværsteamet i Skanderborg Kommune.
Han forklarer, at systematikken formentlig har afsløret et mørketal. Tidligere blev fravær registreret mere tilfældigt, og det reelle omfang har nok ikke været helt synligt. De forbedrede data viser også, at der er nogle særlige lokale forhold, der gør sig gældende. Fx er der et relativt stort fravær pga. skiferier uden for uge 7.
Fællesskab som løftestang
Fællesskabet blandt eleverne spiller en vigtig rolle i indsatsen mod fravær. Et konkret eksempel er, når klassen sender beskeder til fraværende kammerater.
- Vi har set, at beskeder som ’Vi glæder os til at se dig igen’ kan gøre en stor forskel for børn, der føler sig udenfor. Typisk er det læreren, der sætter sådan en besked-praksis i gang i klassen, men vi oplever, at børnene i høj grad tager det på sig. Den opmærksomhed og ansvarlighed i forhold til hinanden i et klassefællesskab er meget værdifuld, siger Martin Ross-Hvam.
Trivsels- og fraværsteamet består udover tovholderen af to psykologer og en socialrådgiver.
Se referat fra byrådsmødet her (pkt. 51).
Se Byrådets behandling af sagen her (ByrådsTV).
Fakta: 5 råd til forældre om skolefravær
- Følg med i fraværet.
Hold øje med både fysisk og mentalt fravær. Manglende lyst til at gå i skole eller klager over fysiske symptomer som mavepine kan være signaler om mistrivsel.
- Gå i dialog med skolen.
Kontakt lærerne eller skoleledelsen ved de første bekymringer. En åben dialog kan hurtigt afdække problemer og føre til en fælles plan for at hjælpe dit barn.
- Støt dit barns sociale relationer.
Hjælp dit barn med at bevare kontakten til venner i klassen, særligt efter fravær. Sociale bånd kan være en stærk motivationsfaktor for at komme tilbage i skole.
- Hold en god dagsstruktur.
Sørg så vidt muligt for, at barnet opretholder ”generel livsduelighed”. Dvs. hold fast i legeaftaler, fritidsaktiviteter etc. samt en fornuftig dagsstruktur/døgnrytme.
- Brug kommunens ressourcer.
Trivsels- og fraværsteamet i Skanderborg Kommune tilbyder sparring til skolerne og kan hjælpe med at lave en målrettet indsats og være bindeled mellem forældre og skole. Spørg skoleledelsen om mulighederne.
Fakta: Ny børnepolitik har fokus på trivsel
- Byrådet vedtog en ny Børne- og Ungepolitik for Skanderborg Kommune i september 2024.
- Visionen er: Alle børn og unge har følelsen af eget værd og troen på en lys fremtid, hvor de har mulighed for at trives i og bidrage til meningsfulde, mangfoldige og forpligtende fællesskaber.
- Fokuspunkterne er bl.a.:
- Alle børn og unge mødes med omsorg, anerkendelse og passende udfordringer, så de opnår følelsen af væredygtighed og trivsel.
- Alle børn og unge mødes ligeværdigt og inddrages i beslutninger, som omhandler deres hverdag.
- Alle børn og unge indgår i meningsfulde, mangfoldige og forpligtende fællesskaber, som hjælpes på vej af et aktivt værtskab.