Antallet af henvendelser til Borgerrådgiveren i Skanderborg Kommune er faldet med 35 procent på et år. Byrådet ser positivt på udviklingen, som indikerer, at færre borgere oplever problemer i mødet med den kommunale sagsbehandling.
Borgerrådgiveren – en uvildig rådgiver, som holder øje med Skanderborg Kommunes administration – afleverer hvert år en rapport til Byrådet om de henvendelser fra borgere, som eksempelvis oplever, at de er kørt sur i systemet.
På byrådsmødet den 4. september 2024 blev Borgerrådgiverens årsberetning for 2023 præsenteret og behandlet af de folkevalgte i Skanderborg Kommune.
Borgerrådgiveren modtog i 2023 i alt 219 henvendelser. Det er et fald på ca. 35 % sammenlignet med 2022, hvor tallet var 338 henvendelser.
Det markante fald kan ikke entydigt forklares, men Borgerrådgiveren påpeger, at en stor del af faldet hører under Sundhed, Omsorg og Handicap. Denne afdeling stod i 2023 for 51 henvendelser mod 130 året før.
Samtidig bemærker Borgerrådgiveren, at der er sket et fald i ”fejlplacerede” henvendelser. Tidligere har Borgerådgiveren fået en del henvendelser fra borgere, som retteligt skulle være sendt til administrationen. Derved kom Borgerrådgiveren til at fungere som en form for omstilling. Men den type henvendelser er stort set forsvundet, og det har også bidraget til det samlede fald i antallet af henvendelser.
Meget tilfredsstillende resultat
Det markante fald i antal henvendelser til Borgerrådgiveren glæder borgmester Frands Fischer.
- I lyset af de mange sagsbehandlingsopgaver, der løses af administrationen, er det meget tilfredsstillende, at der ikke er flere sager, der giver anledning til henvendelse til borgerrådgiveren, siger Frands Fischer.
I ca. 76 pct. af alle henvendelserne har Borgerrådgiveren på forskellig vis ydet borgerne råd og vejledning, og henvendelsen er efterfølgende afsluttet, uden at administrationen er involveret i sagen.
13 pct. af henvendelserne har givet anledning til dialog med administrationen eller en mere formel klage, hvor administrationen har redegjort for sagen. 4 pct. af henvendelserne har ført til at Borgerrådgiveren har hjulpet med borgeren at formulere afgørelsesklager, partshøringsvar eller ansøgninger. 5 pct. af henvendelserne har givet anledning til, at Borgerrådgiveren har deltaget i borgeres møde med administrationen.
I sin fremlæggelse understregede Borgerrådgiveren, at selvom faldet i henvendelser er glædeligt, er der stadig opmærksomhedspunkter, særligt i forhold til borgernes behov for vejledning og hurtige svar fra kommunen.
Borgerrådgiveren styrker dialogen
Skanderborg Kommune har siden 2012 haft en borgerrådgiver-funktion. Arbejdet handler om at sikre borgernes retssikkerhed og give hjælp til kommunikation mellem borger og administration.
Borgerrådgiveren er ansat af Byrådet og arbejder uafhængigt af administrationen.
Hos Borgerrådgiveren kan du:
- klage over kommunens sagsbehandling, personalets optræden m.v.
- få hjælp til at finde ud af, hvordan du kan gå videre med en konkret sag
- få hjælp, hvis du har svært ved at forstå en afgørelse fra kommunen.
- få information og rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage.
- få hjælp til at komme videre med en klage, hvis du har oplevet diskrimination i kommunen.
- få hjælp til at få genskabt dialogen med kommunens medarbejdere, hvis der er opstået konflikter i en sag.
- komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.
Læs mere og find kontaktinfo på Borgerrådgiveren her.
Læs Borgerrådgiverens årsberetning her (Byrådsmødet den 4. september 2024, pkt. 2).